Az inflációs hullám kezdete óta drasztikusan emelkedtek az élelmiszerárak Ausztriában is. Különösen a diszkontok saját márkás termékei drágulnak, olvasható a heute.at összeállításában.
A 2021 szeptemberi inflációs hullám óta a legolcsóbb élelmiszerek ára meredeken emelkedett – mintegy 44 százalékkal kerülnek többe. Mind a legolcsóbb, mind a saját márkás élelmiszerek és a drogériákban kapható termékek is megrekedtek a magas árszinten. A decemberi és januári éves összehasonlításban a legolcsóbb élelmiszerek és drogériás termékek alig drágultak, a saját márkás termékek viszont igen – átlagosan több mint négy százalékkal. Ezt mutatják az AK felmérései a diszkontokban, a szupermarketekben és azok webáruházaiban.
Az AK árfigyelője 2023. december elejétől hét bécsi szupermarketben és diszkontban (Hofer, Lidl, Penny, Billa, Billa Plus, Interspar, Spar) monitorozta az árakat: ez alapján a legolcsóbb élelmiszerek és egyes tisztítószerek átlagosan 1,6 százalékkal drágultak 2022 decembere és 2023 decembere között.
Majdnem 44 százalékkal drágább
Az AK vásárlói kosara áltagosan 72,40 euró volt 2022 decemberében, egy évvel később 74 eurót kellett ugyanazokért az árucikkekért fizetni. Egyes élelmiszerek érezhetően drágultak, például a legolcsóbb burgonya (egy kilogramm) 2022 decemberében átlagosan 0,78 euróba került, 2023 decemberében pedig 1,14 euróba – ez 46 százalékos emelkedést jelent.
Az inflációs hullám 2021 szeptemberi kezdete óta a legolcsóbb élelmiszerek ára – átlagosan csaknem 44 százalékkal – megugrott. Egyes termékek árai 2021 szeptembere óta csaknem megduplázódtak: a burgonya például mintegy 102 százalékkal, a napraforgóolaj mintegy 99 százalékkal, a penne tészta mintegy 90 százalékkal, a liszt pedig mintegy 88 százalékkal drágult.
A saját márkás termékek árai emelkednek
Az AK januárban a Bipa, a DM és a Müller online boltjaiban kapható legolcsóbb drogériás termékek árait is felmérte. Ebből kiderül: a legolcsóbb drogériás termékek 2024 januárjában átlagosan 0,6 százalékkal kerültek többe az online boltokban, mint 2023 januárjában, míg az üzletekben átlagosan 1,3 százalékkal lettek olcsóbbak.
A saját márkás drogériás termékek 2022 decembere és 2023 decembere között átlagosan 4,2 százalékkal drágultak a Bipa, a DM, a Müller, a Billa és az Interspar online áruházaiban. A saját márkás élelmiszerekért a Billa és az Interspar online boltjaiban 2023 decemberében 4,5 százalékkal kellett többet fizetniük a fogyasztóknak, mint egy évvel ezelőtt.
Illusztráció: pixabay.com