Egy Railjet vonat indul Salzburg felé a Keleti pályaudvarról 2015. szeptember 18-án. Ettől a naptól visszaáll a vonatközlekedés Ausztria és Magyarország között. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az országban összesen 1600 katona teljesít szolgálatot a menekültválság enyhítésének érdekében. Közülük ezren a határ mentén, hatszázan pedig az ellátási és a logisztikai feladatokban segédkeznek. A hadsereg rendelkezésre bocsátott kétszáz járművet is.
Stájerországban két nagy befogadóközpont várja az egyebek között az osztrák-szlovén határ felől érkező menekülteket, a határ mentén lévő Spielfelden sátrakat is húztak fel. A tartományba vezényelt katonák pénteken kezdik meg szolgálatukat, munkájukat két helikopter is segíti majd.
Salzburgból csütörtök éjszaka különvonattal vittek csaknem 600 migránst a németországi Freilassingba. Az osztrák város egyik mélygarázsában kétszázan, egy kaszárnyában további százan töltötték az éjszakát, amely az előző napokhoz képest nyugodtan telt.
A stájerországi migránsokat ellátó orvos szerint az ide érkező emberek igen rossz állapotban vannak, csütörtökön 900 ember közül 300-at kellett ellátni. Legtöbbször a hosszú gyaloglás miatt kialakult lábproblémákra vagy ízületi fájdalomra panaszkodnak, azonban sokan rossz étkezés vagy kiszáradás miatt szorulnak orvosi segítségre. A grazi befogadóközpontban dolgozó vöröskeresztesek tájékoztatása szerint sokan megfáztak, főleg gyerekek, hiszen egyre hidegebbek és esősebbek az éjszakák.
Az osztrák egészségügyi minisztérium szerint a migránsok jelenlegi ausztriai beutazása nem jelenti, hogy megnövekedett volna a fertőzés veszélye. Ezért a szakértők szerint az osztrák segítők számára nem szükséges a védőmaszkok viselete, azonban minden érintettnek azt javasolják, hogy munkája során mosson kezet, és egyszer használatos törölközővel szárítsa meg. A vöröskereszt egyik munkatársa elmondta: eddig nem tapasztalták fertőző betegségek terjedését.
Ausztriában pszichológiai segítséget is nyújtanak a menekülteknek, akik közül sokan egyre inkább bizonytalanságban érzik magukat, hogy elérik-e valaha az úti céljukat, miután utazásuk Németország felé már nem megy olyan gördülékenyen. A vöröskereszt tájékoztatása szerint számos tolmács is közreműködik azokban az erőfeszítésekben, amelyek célja megnyugtatni az embereket.
Az osztrák sajtó szerint a teherszállítók arra panaszkodnak, hogy naponta 2,5 millió eurós veszteséggel kell számolniuk a németországi és a Miklóshalmánál (Nickelsdorf) végzett közúti ellenőrzések miatt. Az osztrák gazdasági kamara illetékesének számításai szerint az Ausztria egyéb határszakaszain életbe lépő határellenőrzéssel a napi veszteség akár meg is duplázódhat. A sorban állás miatti időkiesésen túl pluszköltséget jelenthet az is, ha a későn leszállított áru után késedelmi díjat kell fizetniük. A fuvarozók azt szorgalmazzák, hogy enyhítsenek a vezetési szabályzatokon, és a jelen helyzetben ne kelljen betartaniuk a kötelező pihenőidőt, valamint tíz százalékkal csökkentsék a teherautókra kiszabott útdíj mértékét.
Egy osztrák logisztikai vállalkozó a közszolgálati televízió (ORF) híradójában arról beszélt, hogy a várakozás miatt igen jelentős, gyakran harminc százalékos teljesítménykiesés is előfordulhat. Az ORF beszámolója szerint szintén nehézséget jelent a határellenőrzés az Ausztriában dolgozó, Magyarországról naponta ingázó embereknek. ők várhatóan a további napokban a kisebb határátkelőket keresik fel, így mérséklődhet az autóforgalom a nagyobb csomópontokon. (MTI)