A közösségi közlekedés részaránya messze a legmagasabb a bécsi közlekedésben. A 2012-es adatok szerint az autóforgalom 27, a gyalogos közlekedés 28, a kerékpáros hat százalékot tesz ki.
Az előző évhez képest két százalékponttal – 37-ről 39 százalékra – nőtt a tömegközlekedés részaránya tavaly.
A Wiener Linien szerint az éves bérlet árának csökkentésére vezethető vissza a számok kedvező alakulása. Az idén januárra tavalyhoz képest 125 ezerrel, félmillióra nőtt azoknak az utasoknak a száma, akik egész évre szóló bérlettel veszik igénybe a tömegközlekedési eszközöket.
Összesen mintegy 907 millióan utaznak évente a társasággal.
A bérletárak csökkentése a bécsi tartományi kormányba 2010-ben bekerült Zöldek egyik választási ígérete volt. A havi jegyek árát ennek megfelelően tavaly tavasszal 49-ről 45 euróra, az éves bérletekét 449-ről 365-re csökkentették. Ezzel egyidejûleg drágultak a vonaljegyek: 2 euróba kerülnek a korábbi 1,80-nal szemben.
A közlekedési vállalat ezzel a stratégiával a bevételeit is növelni tudta tavaly, 458 millióról 484 millió euróra.
Kevésbé pozitívnak látják a bécsiek, hogy a bérletárak csökkentésével párhuzamosan emelkedtek a parkolási díjak, és kiterjesztik a fizetőparkoló-övezeteket. A félórás várakozás díja 60 eurócentről egy euróra, a kétórás parkolásé 2,40 euróról négy euróra emelkedett tavaly. Míg korábban a 23-ból kilenc kerületben kellett a parkolásért fizetni, 2012 óta öt további városnegyedben szednek parkolási díjat. A városvezetés ellenzéke tiltakozik a trend ellen, ezért több ellenzéki vezetésû kerületben helyi népszavazást írnak ki a témában.
A Wiener Linien 1993 óta végez felméréseket a közlekedési eszközök használatáról. A felmérések szerint húsz év alatt a tömegközlekedés aránya tíz százalékponttal nőtt, a kerékpáros közlekedés aránya megkétszereződött. Az autós forgalom az 1993-as 40 százalékról 13 százalékponttal csökkent.
(MTI)