Bye-bye verda: lefoglalnák és elárvereznék a notórius gyorshajtók autóját Ausztriában

Elég drasztikus módon oldaná meg Leonore Gewessler osztrák környezetvédelmi miniszter (Zöldek) a gyorshajtás problémáját Ausztriában: egy törvényjavaslat szerint aki túl sebesen vezet annak legfoglalnák és elárvereznék az autóját, hangzott el egy hétfő sajtótájékoztatón, a Der Standand tudósítása szerint. A tárcavezető szerint bizonyos sebesség felett az autó fegyverré válik – ezt vennék el akár azonnal gyorshajtóktól. A törvénytervezet most küldték szakmai kontrollra, a részleteit hétfőn ismertették.

Gewessler már két éve megfuttatta ezt az elképzelést – akkor magyar híroldalakon is megtárgyalták a némiképp szokatlan ötletet, most viszont a minisztérium kidolgozta a szükséges javaslatokat.

Nincs kocsi, nincs száguldás

A módosítás szerint ha valaki valaki a tervezet életbe lépése után lakott területen belül 60, azon kívül 70 kilométer/órával gyorsabban hajt kocsival, akkor a rendőrség ideiglenesen vagy véglegesen lefoglalja a járművét. (Az érvényes sebességhatárok: lakott területen belül 50, lakott területen kívül 100, autópályán 130 – kivéve a A10, A12, A13 és A14 autópályán, ahol éjszaka 110.)

Két törvénytervezet szakmai felülvizsgálata is zajlik: lefoglalnák a gyorshajtók autóit Ausztriában
Két törvénytervezet szakmai felülvizsgálata is zajlik: lefoglalnák a gyorshajtók autóit Ausztriában

Az eljárás során az illetékes kerületi közigazgatási hatóságok két héten belül ellenőrzik, hogy ismételt jogsértésről van-e szó. Ha igen, akkor az autót elkobozzák. Ha valaki lakott területen 80, azon kívül 90 kilométer/órával lépi túl megengedett sebességhatárt, akkor már az első esetben búcsút mondhat a kocsijának. Gewessler szerint az alapelv pofonegyszerű: akinek nincsen autója, az nem tud száguldozni. A miniszter szerint sok gyorshajtónak a kocsi a személyiségének a része – éppen ezért az intézkedéstől azt várják, hogy elrettentő erővel bír. A tárcavezető azt mondta, a tervezetben szereplő sebességeknél már senki nem képes biztonsággal közlekedni a közúti forgalomban, nem uralja a közlekedési szituációkat. Az extrém gyorshajtás életveszélyt az többi közlekedőre, fogalmazott egyértelműen a miniszter.

A vezetői engedélyt is elvennék, hogy a gyorshajtók néhány hét múlva ne közlekedhessenek újra az utakon. Ehhez is törvényt kell módosítani: 40 illetve 50 kilométer/órás túllépésért (90-150-180) mindenképpen bevonnák a jogosítvány bizonyos időre – jelenleg erről az intézkedő rendőr dönt mérlegelés alapján.

Lefoglalás: önkényuralom, ökomarxizmus

A lefoglalás a miniszter szerint jogi szempontból nem egyszerű, mivel súlyos intézkedésről van szó. Gewessler szerint azonban „ha ez más országokban lehetséges, akkor Ausztriában is lehetségesnek kell lennie”. Példaként Svájcot említette, ott az elkobzást és árverést már alkalmazza a hatóság.

A sajtótájékoztatón Stefan Schnöll (ÖVP), Salzburg tartományi közlekedési tanácsosa arról beszélt, hogy a módosítástól azt várják, megelőzze a kirívó száguldozást. Azt mondta autó „sokak számára szentség”, főleg azoknak, akik túl gyorsan vezetnek.

A véglegesen lefoglalt – a fentiek szerint egyszeri kiugró, vagy kétszeri „normál” sebességtúllépés miatt – járműveket elárverznék, a bevétel 70 százaléka a Közlekedésbiztonsági Alapot (Verkehrssicherheitsfond), 30 százaléka pedig az adott helyhatóságot illetné meg. Andreas Ottenschläger az Osztrák Néppárt (ÖVP) közlekedésügyi szóvivője a tervezett lefoglalásnál gondot jelent a kocsi lízingelt vagy bérelt, hiszen azzal egy harmadik fél tulajdonjogába avatkozik bele az állam. A tervezet szerint az ilyen kocsikat is két hétre lefoglalnák – jogosítvány nélkül pedig nem lehet új járművet bérelni, vagy lízingelni.

Ahogy az várható volt, a törvénytervezetből a lefoglalás kavarta a legnagyobb vihart. Az ORF gyűjtése szerint a Szabadásgpárt (FPÖ) közleményben úgy reagált, Gewessler „ökomarxizmust vezet be az ÖVP támogatásával”, és „az autósokkal szembeni zöld kisajátítási fantáziákat ülteti át a gyakorlatba”. A magántulajdon elkobzása az önkényuralmi rendszerekre emlékeztet, és összeegyeztethetetlen a demokratikus jogállammal, írja a közlemény.

Ulrike Sima (SPÖ) Bécs közlekedési tanácsosa üdvözölte a kormány gyorshajtás elleni intézkedéseit, viszont további intézkedéseket követelt a száguldozók megállítására.

Az ARBÖ (Osztrák Autós-Motoros-Kerékpáros Szövetség) alapvetően üdvözölte a tervezett intézkedést, ugyanakkor aggodalmát fejezte ki a jármű esetleges elkobzása miatt: „a notórius és a szabályokra fittyet hányó gyorshajtóknak nincsen helyük az utakon. Hogy velük szemben a jármű elkobzása a megfelelő intézkedés, ezt nem lehet eldönteni . Gyakorlati problémákat látunk ezzel a tervezettel kapcsolatban” – áll a közleményükben. Gerald Kumnig főtitkár azt mondta, a módosítás aránytalan büntetéshez” vezethet, mivel az autók értéke teljesen más. „Az elkobzás büntetésnek tekintendő. Így akinek az 1000 eurós járművét elkobozzák, valójában sokkal kisebb büntetést fizet, mint az, akinek 100 000 eurós autóját kell leadnia”, fogalmazott.

Az ÖAMTC (Osztrák Autóklub) egyértelműen alkotmányellenesnek tartja más tulajdonának a lefoglalását. Martin Hoffer, a jogi részleg vezetője azt mondta alapvető felülvizsgálatra lesz szükség a törvényben, ráadásul a közigazgatási hatóságok sem állnak készen az új szabályozás végrehajtására. Arra is felhívta a figyelmet, Svájcban és Németországban bírósági hatáskör a lefoglalás és az értékesítésből befolyó összeg büntetés feletti részét a tulajdonosnak fizetik vissza.

Szakmai felülvizsgálat után vezetik be

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az elmúlt hónapokban többször is előfordultak extrém gyorshajtások, például Alsó-Ausztriában egy férfi 221 km/órával hajtott egy 100 km/óra helyett, Bécsben pedig 104-gyel mértek be valakit – 30-as zónában.

Az új törvény a gyorshajtás elleni szélesebb körű intézkedéscsomag része, amely egyebek mellett magasabb büntetéseket és a vezetői engedély hosszabb bevonását is tartalmazza. A minisztérium most hathetes szakmai felülvizsgálatra küldi a közúti közlekedésről szóló törvény (StVO) és a vezetői engedélyről szóló törvény (FSG) módosításait. A szakvéleményeket és az esetleges módosításokat beépítik paragrafusokba, majd a lehető leghamarabb időn belül hatályba is léptetik – mondta Gewessler, konkrét időpont említése nélkül.

About the author

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük