A kártyás fizetés elterjedése és a megélhetési költségek növekedése miatt egyre csökken a borravaló összege az osztrák vendéglátásban. A szakértő szerint ez nincsen rendjén, van olyan szállodalánc, amely önkéntes alapon fizetett napidíjas jattot vezet be. A Der Standard összeállítása.
Kártyával vagy telefonnal fizetni egyszerű és kényelmes a a vendéglátásban és a turizmusban, van viszont egy hátránya: a borravaló gyakran. Hogy ez valóban így van, azt Peter Dobcak, a Bécsi Kereskedelmi Kamara gasztronómiai szekciójának elnöke is megerősítette a Der Standardnak: a személyzet általában kevesebb borravalóra számíthat.
A kiszolgálás minőségének elismerése Ausztriában nem kötelező, azonban a szokásjog szerint 10 százalék jattot illik adni. A borrvaló összege viszont a koronavírus-járvány óta erősen csökkent, mondta Dobcak. Ez egyrészt kártyás fizetéseknek és az érintés nélküli fizetés világméretű elterjedésének köszönhető. Ehhez hozzájött még a jelenlegi infláció és a magas energiaárak hatása.
Elégedett volt a szolgáltatásunkkal? Mivel javíthatnánk rajta? – ezeket a kérdéseket gyakran felteszi a személyzet a vendégeknek, amikor kiviszik a számlát. Kártyás fizetéskor a vendégek viszont nem veszik jó néven, ha a pincérek rákérdeznek a borravalóra – Dobcak szerint sajnálatos, hogy a vendégek rossz helyen spórolnak.
A rezsiköltségek emelkedése miatt az osztrákok kevesebbet járnak vendéglátóhelyekre, ha mégis beülnek valahova, akkor legtöbbször kártyával fizetnek és pontosan annyit, amennyi a számla végösszege. Egyre kevesebben kerekítik felfelé az összeget, akár kártyás, akár készpénzes fizetésről van szó.
Csak készpénzzel?
Az írás szerint egyre több bécsi vendéglátóhelyen tapasztalható, hogy csak készpénzzel lehet fizetni – a szerző felteszi a kérdést, hogy ez vajon amiatt van-e, hogy a tulajdonosok így szeretnék elérni azt, hogy a személyzet több borravalót kapjon? Dobcak azonban más okot lát: a kártyás fizetés díjait szeretnék a vendéglősök megspórolni, de ez nem olyan egyszerű, az osztrák belvárosi éttermeket rengeteg turista keresi fel, akik kártyával szeretnék kiegyenlíteni a számlát.
Az ételfutárok is érzik a borravaló csökkenését, az ő esetükben a rendelésnél a fizetési rendszer felajánlja, hogy a megrendelő rátegye a jattot a végösszegre. A felmérések szerint azonban ezzel a lehetőséggel kevesen élnek, az emberek egyszerűen nem hiszik el, hogy a 0,5-2 euró tényleg el is jut a kiszállítókhoz.
Kísérlet: napidíjas jatt önkéntes alapon
Az all inclusive szolgáltatást nyújtó szállodákban is hasonló a helyzet, a vendégek spórolnak, egyre gyakrabban elmarad a borravaló is. „Azt vesszük észre, hogy a vendégek csak kártyával fizetnek, és már nincs is náluk készpénz. Ennek következtében kevesebb a borravaló” – mondta Alexandra Geyer, a Falkensteiner szállodacsoport sajtószóvivője. A turisták egyre kevésbé fejezik ily módon a személyzetnek, hogy elégedettek a szolgáltatással.
A szállodacsoport ezért új módszert próbál ki több karintiai szállodájában. Bad Leonfeldben vagy Katschbergben, szobánként és éjszakánként tíz euró borravalót automatikusan hozzáadnak a számla végösszegéhez. (Az előbbi helyen a szobák árai 339-379, a lakosztályok 419-455 eurótól kezdődnek.) Mindez azonban csak lehetőség és nem kötelező, mondta el Geyer, vendégek döntenek arról, hogy pontosan ennyit, esetleg többet vagy kevesebbet akarnak-e fizetni. Egészen a kicsekkolásig van mód változtatni, hangsúlyozta a szóvivő.
A szálloda munkatársai a napidíjas borravaló lehetőségéről már az érkezés előtt tájékoztatják a vendégeket. A számlán önkéntes felajánlásként szerepel, így adómentes marad a munkavállalók számára. A borravaló felosztásának módját a szálloda illetékes csapata határozza meg.
Geyer kifejtette, hogy nemcsak az alkalmazottak, hanem a vendégek is profitálhatnak az új szolgáltatásból – utóbbiaknak így kell aggódniuk a borravaló miatt. A Falkensteiner-lánc jó visszajelzéseket kapott az új kezdeményezésről – ugyanakkor sokan azonban még mindig inkább egyénileg adnak borravalót.