Légikatasztrófa a francia Alpokban: szándékosan vezette a hegyeknek a Germanwings járatát a másodpilóta

 

KORÁBBI ÖSSZEFOGLALÓNK A SZERENCSÉTLENSÉGRőL

 

Sajtótájékoztató: a másodpilóta szándékosan vezette a hegyeknek a repülőgépet

 

A marseillei államügyész, Brice Robin csütörtök délután ismertette repülőgép hangrögzítőjén talált adatokat.

A főbb tények a Bild interntes portálja szerint:

– A kapitány megkéri a másodpilótát, vegye át a gépet

– Hallatszik, ahogy hátratolja az ülést a pilótafülke ajtaja kinyílik

– Ettől az időponttól a másodpilótáé az irányítás, ő vezeti az Airbust

– Ezután hallatszik, hogy valaki be akar lépni a fülkébe

– A másodpilóta nem válaszol, kopogás hallatszik

– Nincs válasz

– A kabinban hallani a másodpilóta lélegzetvételét – egészen a becsapódás előtti pillanatig, vagyis a másodpilóta életben van

– Az utasokban csak az ütközés előtt tudatosul, mi történik

– Közvetlenül a becsapódás előtt hallatszanak az utasok kiáltásai

Az államügyész megállapítása: Abból indulunk ki, a másodpilóta szándékosan pusztította el a repülőgépet.

 

Házkutatást tartottak a másodpilóta lakóhelyén

Németországban házkutatást tartott a rendőrség csütörtök délután a lezuhant Germanwings-járat másodpilótájának lakóhelyén. A nyomozók két helyszínen tartottak házkutatást, a másodpilóta düsseldorfi lakásában és abban a montabauri házban, ahol szüleivel élt – jelentette az n-tv hírtelevízió.

A Franciaországban kedden történt repülőgép-szerencsétlenséget vizsgáló hatóságok megállapítása szerint a másodpilóta valószínûleg szándékosan vezette a gépet katasztrófába. A másodpilóta a szerencsétlenség körülményeit vizsgáló marseille-i ügyész tájékoztatása szerint Andreas Lubitz. 

A 28 éves másodpilóta korábban, a kiképzése idején azért szakította meg hosszabb időre tanulmányait, mert depressziós volt – írta a Frankfuter Allgemeine Zeitung online kiadásában a másodpilóta egy ismerősére hivatkozva. Ugyanerről írt a Passauer Neue Presse címû lap is online kiadásában, szintén egy ismerősre hivatkozva.

Andreas Lubitz “megszállott, mindenképpen pilóta akart lenni, de lelkileg labilis, és ezért a kiképzését is megszakította több hónapra” – mondta a Passauer Neue Presse forrása, aki a másodpilóta jó ismerősének nevezi magát.

Lubitznak már az általános iskolában az volt a vágya, hogy pilóta legyen. “Az egész szobáját repülőgép-poszterekkel tapétázta ki, mindenütt Lufthansa-logók voltak” – mondta a lap forrása.

A Germanwings anyavállalata, a Lufthansa adatai szerint a másodpilóta 2008-ban kezdte a képzést, amelyet egyszer megszakított, és végül 2013-ban szerezte meg a szakszolgálati engedélyét A320-as Airbusokra. A képzés folytatásakor ismét átesett a szükséges vizsgálatokon, és mindent rendben találtak nála – mondta csütörtökön Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója.  Kérdésre válaszolva azt mondta, nem tudják, hogy a másodpilóta miért szakította meg a képzést.

Carsten Spohr hangsúlyozta: továbbra is megbíznak a pilótaképzési és kiválasztási programjukban. A kiválasztás során nemcsak a fizikai és kognitív képességeket, hanem a jelentkező pszichológiai állapotát is vizsgálják. 

A Lufthansa-pilóták szakszervezete (Vereinigung Cockpit – VC) csütörtökön megerősítette, hogy a cégnél csak a kiválasztási eljárásban végeznek pszichológiai vizsgálatot, és a felvétel után már egyáltalán nem vizsgálják a pilóták lelkiállapotát.  A szakszervezet szerint erre nincs is szükség. A Lufthansa pilótafelvételi eljárása világszerte az egyik legkeményebb a szakmában – mondta Jörg Handwerg, a VC szóvivője. Kiemelte, a pilóták felelőssége, hogy szakemberhez forduljanak, ha lelki gondjuk van. A kollégák pedig figyelnek egymásra, és aki szokatlanul viselkedik, azzal beszélnek és felszólítják, hogy kérjen segítséget szakembertől – mondta a szakszervezet szóvivője. (MTI)

Megérkeztek az áldozatok hozzátartozói a katasztrófa helyszínére

Megérkeztek az áldozatok hozzátartozói csütörtök délután a Germanwings német légitársaság 150 áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenségének helyszínére a francia Alpokba.     A francia hírtelevíziók tudósításai szerint a közel négyszáz ember hét busszal érkezett a marseille-i repülőtérről – ahova két külön járattal érkeztek Németországból és Spanyolországból – az 1400 lakosú Seyne-les-Alpes nevû településre, a mentőalakulatok központjához, illetve az az alig 150 lakosú Vernet nevû faluba, amely a katasztrófa helyszínéhez legközelebb fekvő település. 

Mindkét helyen emlékhelyet és egy kápolnát alakítottak ki a francia hatóságok, ahol a családok leróhatták kegyeletüket. A hozzátartozókat a mentőalakulatok tagjai fogadták, kezükben a katasztrófában érintett 18 nemzet zászlóival.

Az újságírókat és a kamerákat a hatóságok nem engedték a családok közelébe, akik közel egy órán át imádkozhattak, beszélgethettek, emlékezhettek a helyszínen. Mindegyik családot a Lufthansa légitársaság egy-egy képviselője kísérte, a helyszínen pszichológusok, ápolók, tolmácsok állnak a rendelkezésükre.     Az I-télé hírtelevízió szerint külön csoportban emlékeztek meg az utasok és a repülőgép legénységének hozzátartozói. Az első értesülésekkel ellentétben az Airbust vélhetően szándékosan a hegynek irányító másodpilóta családja Németországban maradt.

A katasztrófa helyszínén, az 1500 méteres magasságban található szakadékos, meredek hegyvidéken, amely csak helikopterrel közelíthető meg, továbbra is 300 csendőr, 280 rendőr, 100 mentős, 70 alpesi vadász és tucatnyi orvosszakértő folytatja a helyszínelést és a holttestek maradványainak kiemelését.    

A családtagoktól DNS-mintát kértek a francia hatóságok azért, hogy a maradványok alapján azonosítani tudják az áldozatokat. A nyomozást végző marseille-i ügyészség szerint ez napokig, sőt hetekig is eltarthat. Az azonosításban az Interpol nemzetközi rendőri szervezet is segítséget nyújt a helyszínre küldött szakértőivel. 

A helyi lakosság rendkívül szolidáris az áldozatok hozzátartozóival, noha a katasztrófának nincsenek francia halottjai. A falvak lakói szobákat bocsátották a hozzátartozók részére, mások a környék sítelepeinek közelében található hétvégi házukat ajánlották fel a hatóságoknak a családok elszállásolására, s volt aki önkéntes tolmácsnak jelentkezett az elsősorban német és spanyol családok mellé. 

A Germanwings német légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépének fedélzetén 150 ember tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén az Alpokban.

Merkel: “szinte felfoghatatlan dimenziót” jelentenek a másodpilótáról szóló hírek

A német kancellár szerint “szinte felfoghatatlan dimenziót” ad a keddi repülőgép-szerencsétlenségnek az az új értesülés, amely szerint a másodpilóta tudatosan katasztrófába vezette a gépet. Angela Merkel csütörtöki berlini sajtónyilatkozatában kiemelte, hogy a francia és német hatóságok megállapításai a szerencsétlenségről “minden képzeletet felülmúlnak”.

Az ügy háttere még nem ismert teljes egészében, ezért nagyon fontos, hogy a vizsgálat folytatódjon és minden vonatkozásra kiterjedjen – mondta a német kancellár. Hangsúlyozta: a német hatóságok minden lehetséges segítséget megadnak a körülmények feltárásához. “Tartozunk ezzel mindazoknak, akik életüket vesztették a keddi katasztrófában, és hozzátartozóiknak, akik most rettenetesen szenvednek” – mondta Angela Merkel.

A Germanwings német légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépének fedélzetén 150 ember tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén az Alpokban. A német külügyminisztérium csütörtök délután közölt adatai szerint a 150 ember közül 75 német állampolgár volt. Korábban 72 német állampolgárról volt tudomásuk a hatóságoknak.

A német állampolgárok túlnyomó többsége, 64 fő Észak-Rajna-Vesztfália tartományból származott. A tartományi kormány felhívására csütörtökön 10:53-kor – pontosan 48 órával azután, hogy kedden megszakadt a kapcsolat a Germanwings járatával – egy perc csenddel adóztak az áldozatok emléke előtt szerte Észak-Rajna-Vesztfáliában. Haltern város gimnáziumánál például több százan gyûltek össze a megemlékezésre. A gimnázium 16 tanulója és 2 tanára tartózkodott a lezuhant repülőgépen.

Fehér Ház: nem köthető a terrorizmushoz

Jelenleg úgy tûnik, hogy “nem köthető a terrorizmushoz” a Franciaországban szerencsétlenül járt Germanwings-utasszállító tragédiája – jelentette ki csütörtökön a CNN amerikai hírtelevíziónak nyilatkozva Josh Earnest, a Fehér Ház szóvivője. Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) csütörtökön felajánlotta segítségét a gép lezuhanásának körülményeit vizsgáló francia hatóságoknak.

“Készen állunk, hogy teljesítsünk a szerencsétlenség ügyében vizsgálódóknak minden információra és segítségre vonatkozó kérését, mert együttmûködünk azokkal a partnerországokkal, amelynek állampolgárai érintettek voltak ebben a tragédiában” – hangzott az FBI közleménye.

 

A CNN hírtelevízió szerint a francia hatóságok hivatalosan segítséget kértek az FBI-tól.

 

Német szakértők szerint is lehetséges, hogy a másodpilóta szándékosan elpusztította a gépet

A Germanwings német légitársaság franciaországi repülőgép-szerencsétlenségének feltárásában közremûködő német szakértők megerősítik a francia hatóságok megállapítását, miszerint a másodpilóta vélhetően szándékosan pusztította el a gépet – mondta a német közlekedési miniszter csütörtökön Berlinben.

Alexander Dobrindt közölte, hogy a francia hatóságok munkáját a légi balesetek vizsgálatával foglalkozó német hatóság és a Lufthansa szakértői is segítik, és egyetértenek az eljárást vezető marseille-i ügyészség megállapításaival.

A miniszter hangsúlyozta, hogy a pilótafülke ajtaját az arra jogosult és a szükséges információkkal rendelkező személyek csak akkor nem tudják kívülről kinyitni, ha belülről szándékosan akadályozzák az ajtó kinyitását.

Thomas de Maiziere belügyminiszter azt mondta, hogy a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terrorista kapcsolatai. De Maiziere elmondta, hogy az illetékesek már kedden, a katasztrófa napján elvégezték az ilyenkor szükséges vizsgálatokat a nemzetközi partnerekkel együttmûködve, és nem találtak terrorizmusra utaló jeleket a másodpilótával kapcsolatban.

Hozzátette, hogy a Germanwings anyavállalatánál, a Lufthansánál rendszeresen végzett biztonsági ellenőrzések sem eredményeztek gyanús jeleket.

 A belügyminiszter elmondta, hogy a lezuhant gép személyzetének valamennyi tagját ellenőrizték, és ez mind a hat fő esetében negatív eredményt hozott, vagyis nem tártak fel biztonsági kockázatot vagy terrorizmusra utaló jelet.

A másodpilóta Brice Robin marseille-i ügyész tájékoztatása szerint Andreas Lubitz, akit a német sajtóban a vonatkozó szakmai előírásoknak megfelelően Andreas L. névvel jelölnek.  Az ARD országos közszolgálati televízió helyszíni beszámolója szerint a Rajna-vidék-Pfalz tartománybeli Montabaurban, ahol a 28 éves másodpilóta felnőtt, a kisváros közösségét sokkolta a hír, hogy a fiatalember valószínûleg öngyilkosságot követett el, és magával rántott a halálba 149 embert. A másodpilótát nyugodt, kedves embernek ismerték, és sikeres pilótakarrierje révén példaképként tartották számon a helyi vitorlázórepülő egyesületben – számolt be az ARD.

A másodpilóta tizenéves korában szerzett vitorlázórepülőre érvényes engedélyt, és egy szakközépiskola elvégzése után lett a Lufthansa pilótatanonca. A Lufthansa közlése szerint a másodpilóta 2013 szeptemberében csatlakozott a Germanwings légitársasághoz, és azóta 630 órát repült.

A Germanwings Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépének fedélzetén az eddigi adatok szerint 72 német állampolgár – összesen 150 ember – tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén az Alpokban. A német állampolgárok túlnyomó többsége, 64 fő Észak-Rajna-Vesztfália tartományból származott. 

A tartományi kormány felhívására csütörtökön 10:53-kor – pontosan 48 órával azután, hogy kedden megszakadt a kapcsolat a Germanwings járatával – egy perc csenddel adóztak az áldozatok emléke előtt szerte Észak-Rajna-Vesztfáliában. Haltern város gimnáziumánál például több százan gyûltek össze a megemlékezésre. A gimnázium 16 tanulója és 2 tanára tartózkodott a lezuhant repülőgépen.

 

Az első hírek:  csak a másodpilóta volt a fülkében

 

A nyomozásban részt vevő katonai illetékes közölte a lappal, hogy a Barcelonából Düsseldorfba tartó járat útjának legelején a pilóták “nagyon udvarias, nagyon fesztelen” beszélgetést folytattak egymással, majd a hangfelvétel arról tanúskodik, hogy egyikük kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni.

“A férfi kívülről picit kopogtat az ajtón, és nincs válasz” – mondta a nyomozó.

“Utána erősebben kopog az ajtón, és nem érkezik válasz. Egyáltalán nem jön válasz” – közölte a lapot tájékoztató szakértő, aki szerint a hangfelvételen lehet hallani, amint a pilóta megpróbálja feltörni a pilótafülke ajtaját.

Nem tudni egyelőre, hogy a pilóta miért ment ki a kabinból, “de – folytatta a nyomozó -, ami biztos, az az, hogy az út legvégén a másik pilóta egyedül volt (a pilótafülkében), és nem nyitott ajtót”.

A Germanwings keddi, Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe kedden hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban. Közvetlenül a katasztrófa előtt a gép egyelőre megmagyarázhatatlan okokból hirtelen ereszkedni kezdett, és nem válaszolt az irányítótoronynak, vészjelzést sem küldött.

A gép fedélzetén 150 ember – 144 utas és 6 tagú személyzet – tartózkodott, a szerencsétlenségnek minden jel szerint nincs túlélője. A gépnek 72 német és 35 spanyol, három amerikai, továbbá két-két ausztráliai, argentínai, iráni és venezuelai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa volt. 

Az Airbus A320-as egyik fekete dobozát, amely a pilótafülkében elhelyezett négy mikrofon által érzékelt hangokat és zajokat tárolja, kedd este találták meg a gép roncsaitól mintegy tíz kilométerre. Azonnal vizsgálni kezdték a felvett hanganyagot, de hivatalos tájékoztatást egyelőre nem adtak róla. A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) csupán annyit közölt szerdán, hogy a nyomozás jelenlegi állása szerint a gép nem robbant fel a becsapódás előtt, és a jelek ellentmondanak annak a feltételezésnek is, miszerint kabinnyomás-csökkenés miatt zuhant le.

A másik, a gép repülési adatait rögzítő fekete doboz külső burkolatát megtalálták, de a berendezést még nem. (MTI)

 

Értékelhető adatok az első fekete dobozban

 Értékelhető adatokat sikerült kinyerni a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) nyomozóinak a francia Alpokban történt légikatasztrófa helyszínén megtalált első fekete dobozból, de a tragédia okaira egyelőre nem tudnak magyarázattal szolgálni – közölte szerdán Rémy Jouty, a hatóság vezetője.

“Sikerült kiértékelhető adatokat kinyernünk a CVR-ből (Cockpit Voice Recorder)”, amely a pilótafülkében elhangzott hangokat és beszélgetéseket rögzítette – mondta a BEA igazgatója. A nyomozók ugyanakkor egyelőre a legkevesebb magyarázattal sem szolgálhatnak a 150 halálos áldozattal járó baleset okairól – tette hozzá. A hatóság azt is közölte, hogy a nyomozás jelenlegi állása szerint a gép nem robbant fel a becsapódás előtt, és a jelek ellentmondanak annak a feltételezésnek is, miszerint a repülőgép kabinnyomás-csökkenés miatt zuhant le.

A szakember nem kívánt feltételezésekbe bocsátkozni arról sem, hogy mi okozhatta a repülőgép süllyedését egészen addig, amíg a hegynek csapódott, s annak okaitól sem, hogy miért nem reagált a pilóta a légiirányítók kapcsolatfelvételi kísérleteire. Újságírói kérdésre azt sem kívánta elmondani, hogy a pilóták vagy más emberek hangját lehet hallani a felvételeken. 

“Egyelőre egyetlen feltételezést sem zárunk ki” – hangsúlyozta Jouty. A BEA szerint néhány napon belül tudnak majd beszámolni arról, hogy milyen következtetéseket lehet levonni az adatrögzítőn tárolt kommunikációból.

A repülőgép két adatrögzítő berendezése közül egyelőre csak azt találták meg, amely a pilótafülkében elhangzott hangokat és beszélgetéseket rögzítette.   Néhány perccel a BEA vezetőjének párizsi sajtótájékoztatója előtt Francois Hollande francia államfő a katasztrófa helyszínének közelében – a Seyne-les-Alpes településnél – kialakított mentőközpontban azt mondta, hogy a másik, a gép repülési adatait rögzítő fekete doboz külső burkolatát megtalálták, de magát a berendezést azonban még nem lelték meg.

Az államfő ezzel a The New York Times amerikai napilap értesülését pontosította. A lap egy név nélküli tisztviselőtől úgy értesült, hogy a második fekete dobozt is megtalálták, de az súlyosan rongálódott, s az adatrögzítőjéből kiesett a memóriakártya, amit nem találnak. 

“A második fekete dobozt keresik, a burkát megtalálták, az emberek továbbra is a helyszínen vannak és keresik tovább” – fogalmazott az államfő. Hollande, aki Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel tett látogatást a helyszínen, megígérte, hogy “a katasztrófa körülményeire fény fognak deríteni”.

A sajtótájékoztatón Angela Merkel és Mariano Rajoy megköszönték Franciaországnak a katasztrófát követően nyújtott segítségét.

“Óriási köszönet, kedves Francois, németek millióinak nevében, akik értékelik az erőfeszítéseket és tudják, hogy mindez a francia-német barátság egyik példája” – fogalmazott a német kancellár, néhány kilométerre a 150 áldozatot követelő baleset helyszínétől. A Germanwings lezuhant járatán 72 német utas tartózkodott. 

 

“Jó látni, hogy ilyen nehéz órákban mennyire összetartunk és összeköt minket a barátság” – tette hozzá. Merkel is ígéretet tett arra, hogy fény derül a katasztrófa körülményeire. 

“Szeretnék köszönetet mondani a francia népnek és köztársasági elnöknek” – mondta a spanyol miniszterelnök, aki 51 honfitársát veszítette el a szerencsétlenségben. “Fellépése hibátlan és nagyvonalú volt, egy olyan nagy nemzet elnökéhez méltó, mint amilyen Franciaország” – tette hozzá Hollande felé fordulva. Rajoy elmondta, hogy a három ország együtt dolgozik és vizsgálja a katasztrófa körülményeit.

Hollande és Merkel korábban helikopterről megtekintette a baleset helyszínét, majd a három vezető hosszan elbeszélgetett a mentőalakulatok tagjaival, végül a helyi iskolánál kialakított kápolnánál és halottasháznál lerótták a kegyeletüket a katasztrófa 150 áldozatának emléke előtt.    

A kutató egységek vezetői elmondták, hogy továbbra is több mint hatszáz tûzoltó és csendőr dolgozik a helyszínen. Az 1500 méter magasságban található, 60-70 fokos, meredek szakadékokban pedig már tucatnyi nyomozó kezdte meg a holttestek maradványainak azonosítását. Brice Robin, a nyomozást vezető marseille-i ügyész szerint  “napokig, sőt hetekig is eltarthat” az azonosítás. (MTI)

Megérkeztek az állami vezetők a katasztrófa helyszínére

Francois Hollande francia államfő Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel megérkezett szerda délután a francia Alpokban előző nap történt légikatasztrófa helyszínének közelében – a Seyne-les-Alpes településnél – kialakított mentőközpontba.

A francia és német vezető együtt érkezett helikopteren, a helyszínen csatlakozott hozzájuk a spanyol kormányfő, aki gépkocsin utazott idáig. Merkel, Hollande és Rajoy hosszan elbeszélgetett a mentőalakulatok tagjaival. Az előzetesen ismertetett program szerint ezt követően a helyi iskolánál kialakított kápolnánál és halottasháznál fogják leróni kegyeletüket a katasztrófa 150 áldozata előtt. A Germanwings legfrissebb adatai szerint többek között 72 német és 35 spanyol, továbbá két-két ausztrál, argentin, iráni, venezuelai és amerikai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa is volt az Airbus 9525-ös járatnak, amely kedden délelőtt Járt szerencsétlenül a francia Alpokban. 

A francia külügyminisztérium szerint 15 nemzet állampolgárai utaztak a repülőgépen. Közben a kazah hatóságok is jelezték, hogy három állampolgáruk a gépen tartózkodott. 

A kedden délután megtalált egyik fekete dobozt vizsgáló nyomozóhatóság délután 4 órára tûzött ki sajtótájékoztatót Párizsban, ugyanekkor fog sajtótájékoztatót tartani a helyszínen a francia elnök. A repülőgép adatait rögzítő másik fekete dobozt nagy erőkkel keresik a francia hadsereg katonái és alpesi vadászok. 

A baleset oka továbbra is ismeretlen.  Carsten Spohr, a Gemnawings anyavállalatának, a Lufthansának a vezérigazgatója megmagyarázhatatlannak nevezte a balesetet. A pilótafülkében elhangzott beszélgetést és hangokat rögzítő fekete doboz “nagyon megrongálódott” Brice Robin, a nyomozást vezető marseille-i ügyész szerint. A nyomozók azt remélik, hogy a felvételek elemzését követően magyarázat születhet a katasztrófa okára. “Előzetes eredményeket remélünk délután, de több napig is eltarthat, amíg minden eredményt megkapunk” – hangsúlyozta az ügyész. 

Manuel Valls francia kormányfő kedden megerősítette, hogy továbbra sem zárható ki semmilyen feltételezés, kivéve az, hogy a repülőgép felrobbant. Bernard Cazeneuve belügyminiszter szerint a francia hatóságok elsődleges feltételezése nem terrortámadás.  A katasztrófa az Alpok több mint 2000 méteres csúcsai között egy 1500 méter magasságban található 60-70 fokú meredek szakadékok között történt. 

A helyszínre, amelyet a csendőrség biztosít, kétszáz nyomozót várnak, közülük tucatnyian már megkezdték a holttestek maradványainak azonosítását. Az ügyész szerint “napokig, sőt hetekig is eltarthat” az áldozatok azonosítása.   

A délután folyamán Seyne-les-Alpes-ba várják az áldozatok hozzátartozóit is, akikkel pszichológusok, ápolók és tolmácsok foglalkoznak majd a helyszínen. A közeli sítelepek valamennyi szállodáját a rendelkezésükre bocsátják, de az alig 1400 lakosú településen, ahol félárbocra eresztették az európai, a francia, a német és spanyol zászlókat, szinte valamennyi lakó jelezte: szívesen vendégül látják házaikban éjszakára a hozzátartozókat. Egyelőre nem lehet tudni, hogy az áldozatok családtagjai közül pontosan hányan utaznak az Alpokba. (MTI)

Háromnapos gyász Németországban

Háromnapos gyászt rendelt el a német belügyminisztérium a franciaországi repülőgép-szerencsétlenség német áldozatainak emlékére: szerdától péntekig a szövetségi kormány valamennyi intézményénél félárbocra eresztik a zászlókat.

A törvényhozás alsóháza, a Bundestag szerdai ülésén is megemlékeznek az áldozatokról. A Bundestag tagjait “mélyen megrázta” a Germanwings légitársaság barcelonai-düsseldorfi járatának katasztrófája, amely “a német repülés történetének egyik legnagyobb szerencsétlensége” – közölte Norbert Lammert, a Bundestag elnöke. A parlamenti képviselők “együtt gyászolnak az áldozatok hozzátartozóival és barátaival” – tette hozzá.

A Germanwings-járat fedélzetén 150 ember – köztük 67 német állampolgár – tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt lezuhant Franciaország déli részén az Alpok felett.

A gépen volt az Észak-Rajna-Vesztfália tartományi Haltern gimnáziumának 16 tanulója és két tanár is, akik egy iskolai csereprogramról indultak haza. Szerdán a gimnáziumban elmaradnak az órák, a diákoknak és tanároknak pszichológusok, lelki gondozók próbálnak segíteni a katasztrófa feldolgozásában. Helyszíni beszámolók szerint az épület bejáratánál rengeteg virágot, mécsest és üzeneteket, feliratokat helyeztek el. “Tegnap még sokan voltunk. Ma egyedül vagyunk” – áll az egyik transzparensen. (MTI)

 

 

 

About the author

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük