Valószínűleg egy eltört szelep okozta az OMV schwechati finomítójában történt balesetet . A javításokat még nem kezdődték meg, a vállalat még mindig a károk felmérését végzi.
A 15 nappal ezelőtt történt baleset miatt az OMV a szokásosnál 80 százalékkal kevesebb kerozint, gázolajat és benzint gyártott. A finomítórészleg – a teljes üzem általános felújítása miatt – gáz- és olajmentes volt a töréntek idején. Az újraindítás előtt a fő lepárló egységet, a desztillációs tornyot nagy víznyomással próbáltak tesztelni.
– Egy körülbelül 30 méter magas tornyon víznyomáspróbát végeztek – magyarázta az Ö1-reggeli műsorában Raimund Schwaigerlehner, a tartományi rendőrség szóvivője – és amikor ez a torony majdnem megtelt vízzel, az alsó részén elromolhatott egy szelep. Ennek következtében az összes víz kifolyt, és megsérült egy alkalmazott. Ezt a dolgozót mentőautóval szállították a mödlingi kórházba, ő és egy másik munkás könnyebben sérült meg.
Andreas Rinofner, az OMV szóvivője szerint mindkét alkalmazott már újra munkába állt. De hetekbe telik, mire a károkat helyreállítják. Rinofner részletesen bemutatta, mi az eljárás a lepárlótornyon: – A külső oldalán egy állványzat látható. Mostanra minden külső hegesztési varratot ellenőriztek. Most ugyanezt az eljárást kell elvégezni a torony belsejében. Tehát az összes kárt fel kell mérni.
– Csak ezután tudjuk meghatározni a kár pontos mértékét és a javítási módját – hangsúlyozta a szóvivő. Rinofner szerint a jövő héten a helyreállítási tervnek már készen kell állnia, de ezzel párhuzamosan már elkezdték az anyagok beszerzését, hogy ne veszítsenek túl sok időt.
A lepárlótornyot 1972-ben, azaz 50 évvel ezelőtt építették
– Ez egy ipari üzem, amelyet rendszeres időközönként karbantartanak, így folyamatosan megújul, tehát nem számít, hogy hány éves – emelte ki az OMV szóvivője.
A desztilláló üzemet a nyersolaj finomítására használják. Az üzem legalsó részében általában a nehézolajok, például a bitumen, legfelül a benzin – mint a legmagasabb forráspontú termék -, középen pedig a középpárlat, amelyből dízel, fűtőolaj és kerozin készül.
A torony meghibásodása miatt termelési kapacitás 20 százalékra csökkent. Ennek legalább részbeni ellensúlyozására az OMV egy kisebb nyersolaj-lepárló egységet állított üzembe Schwechatban. A többi OMV-finomító – a németországi Burghausen és a romániai Ploieşti-ben található Petrobrazi – pedig középdesztillátumokat szállíthat Schwechatba további feldolgozásra. Még hetekbe telik, mire a lepárló torony újra működőképes lesz.