Az összegzés szerint 2012-ről 2013-ra Magyarország 5, Nagy Britannia 4, az Egyesült Államok pedig 3 hellyel előbbre került a listán, míg Ausztrália 6, Lengyelország pedig 5 hellyel lejjebb csúszott. A vizsgált országok összesített indexe 59,1-re nőtt a 2013-as adatok szerint a 2012-es 58,6-ról az 1-100-ig tartó indexen, ahol az 50-es érték a kiinduló, 2000-ben mért átlag.
Magyarország a legfrissebb adatsorban 59,1 ponttal a 16., a 21. helyet jelentő 2012-es 56,6 pont után. Magyarország előtt a mostani felmérésben az Egyesült Államok (59,8), Nagy-Britannia (59,6) és Ausztrália (59,3) található, míg hazánkat követi Izrael (58,7), Portugália (57,9) és Csehország (57,6). A rangsort Norvégia (82,9) vezeti és Dél-Korea (31,2) zárja. Magyarország az első vizsgált évben, 2000-ben a 10. helyen állt, de az index érteke alacsonyabb volt a mostaninál. A legjobb helyezése, 2007-ben a 7. volt.
A tanulmány szerint Magyarországon 2013-ban átlagosan 9 százalék különbség volt az ugyanolyan munkát végző férfiak és nők fizetése között, míg 2012-ben még 11 százalékkal kaptak kevesebbet a nők. A munkaképes korú nők foglalkoztatottsága 58-ról 59 százalékra nőtt (a férfiaké közben 70-ről 72-re), a női munkanélküliség pedig 11-ről 10 százalékra csökkent.
A PwC munkatársai a legfejlettebb országokat tömörítő OECD, valamint az Európai Unió statisztikai hivatala (Eurostat) adatait felhasználva állították össze az rangsort, 2000 óta ezúttal ötödik alkalommal. Az indexet több adatból számolják ki, egyebek között vizsgálják, hogy az országokban azonos munkáért mennyivel kevesebb bért kapnak a nők, mekkora a nőknél a munkanélküliség, milyen arányt képviselnek a munkaerőpiacon, illetve a teljes munkaidőben foglalkoztatottak között. (MTI)
Ambíciózusabbak és képzettebbek Y-generáció női munkavállalói
A korábbi generációknál ambíciózusabbak és képzettebbek az 1980 és 2000 között született, Y-generációba tartozó nők; magabiztosságban a brazil, az indiai és a portugál nők vezetik a rangsort, míg a japán, a német és a kazah nők a legkevésbé magabiztosak közé tartoznak – derült ki a PwC tanácsadó cégnek a nemzetközi nőnap alkalmából készített felméréséből.
A kutatásban 75 országban, 8756 nővel készítettek interjút a munkáról és a karrierről. Az eredmények szerint a megkérdezett, 1980 és 1995 született nők 53 százaléka a szakmai előmeneteli lehetőségeket tekinti a legvonzóbb munkáltatói tulajdonságnak. Majdnem ilyen fontos tényező számukra a versenyképes jövedelem és az anyagi ösztönzők, valamint a rugalmas munkaidő, amit a válaszadók 35 százaléka említett.
A felmérés szerint az Y-generációhoz tartozó nők közül a kétkeresős párkapcsolati modellben élők 66 százaléka a párjával megegyező vagy annál magasabb keresettel rendelkezik. Emellett az ilyen nők minél tapasztaltabbak, annál valószínûbb, hogy akár fő keresővé is válnak a kapcsolatban – mutatnak rá a kutatás készítői.
A tájékoztatás idézi Szûcs Márta, a PwC Magyarország könyvvizsgálati osztályának cégtársát, aki elmondta: az Y-generáció esetében a munkahelyről való kilépés oka inkább a hiányzó előmeneteli lehetőség, mint a családdal való összeegyeztethetetlenség. A munkáltatóknak kezdettől fogva befogadó vállalati kultúrát és újszerû tehetséggondozó stratégiákat kell megvalósítaniuk, ha Y-generációs női munkavállalóikat meg akarják tartani – hangsúlyozta Szûcs Márta a közleményben.
A kutatás megállapította továbbá, hogy az Y-generációhoz tartozó nők minden korábbinál jobban igénylik a nemzetközi tapasztalatszerzés lehetőségét, 71 százalékuk kíván hazáján kívül dolgozni karrierje során. Mindemellett az Y-generációs nők azonnali, magas színvonalú, jövőbe mutató visszajelzést igényelnek, mégpedig – dacára a digitalizálódó világnak – inkább személyes megbeszélés keretében – derül ki a PwC felméréséből. (MTI)