Vasúti híd Szombathelyen: magyar oldalon nem sok minden maradt a vonalból Fotó: Rózsa Melinda
Csaknem 130 évvel ezelőtt, 1888. december 12-én indult meg a forgalom a Szombathely–Felsőőr (Oberwart)–Pinkafő (Pinkafeld) közötti több mint 50 kilométeres vasútvonalon, írja a Magyar Narancs. Ezt a vonalat azonban igencsak „megviselte” a történelem: előbb a trianoni határhúzás, majd 1953-ban a vasfüggöny végérvényesen kettévágta a viszonylatot. A magyar oldalon 1960. január 1-jéig még napi öt járat volt, később azonban a síneket is felszedték. Ám Ausztriában sincs már forgalom ezen a szakaszon: előbb a felsőlövői bánya zárt be (addig jelentős volt erre a vasúti teherforgalom), majd fokozatosan megszüntették a személyforgalmat is, az utolsó szakaszon 2011 nyarán. A helyzet ma az, hogy az osztrák oldalon még megvannak a használaton kívüli sínek, a magyaron már azok sincsenek.
Kár, hogy az ügyben jó ideje nem történik lényegében semmi. Pedig rengeteg az osztrák ingázó, akik nem is Magyarországra, hanem – a hosszadalmas vasúti út miatt felénk kerülve – Bécsbe igyekeznek nap mint nap.
Csak a felsőőri járásból ötezren, azaz a munkavállalók egyötöde, de a délebbre fekvő németújvári (güssingi) járásból is kétezren. Előbbiek Friedberg (Stájerország) felé mennének, utóbbiak inkább Szombathelyen át, de lényegében ugyanaz a vonal hiányzik. A Szombathelyhez közeli osztrák falvakból ma is járnak – főleg egyetemisták – úgy, hogy valaki behozza őket a vasi megyeszékhely pályaudvarára, ahol vonatra szállnak, Sopronon át, igen, Bécs felé. Sőt, ha a vonal visszaépítése mellé még a vonatok menetrendje is megfelelő lesz egyszer, a kint dolgozó magyarok tömegének jelent majd alternatívát a kocsival való ingázással szemben.
A teljes riport itt olvasható.