Volkswagen-botrány: 62 ezer Audi lehet érintett Ausztriában

 

A VW a múlt héten elismerte, hogy világszerte mintegy 11 millió kocsija közlekedik, amelybe be van építve a csaló szoftver. Ezen járművek motorvezérlő programjába olyan szoftvert telepítettek, amelyek meghamisítják a károsanyag-kibocsátási tesztek eredményeit. Arról, hogy a 11 millió jármű közül pontosan hány autó található Ausztriában, nincsenek pontos adatok. 

   

Világszerte 2,1 millió Audi gyártmányú gépkocsit láttak el a hamisított szoftverrel, közülük 1,42 millió Nyugat-Európában, 577 ezer Németországban és 13 ezer az Egyesült Államokban fut, a modellek közül az A1, A3, A4, A5, A6, a TT, a Q3 és a Q5 érintettek. (MTI)

 

Olaszországban is felfüggesztették a Volkswagen dízelmotoros járműveinek árusítását

 

A Volkswagen olaszországi kereskedelmi pontjai hétfőtől felfüggesztették a német autógyár összes olyan márkájának értékesítését, amelyek a feltehetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő dízelmotorral rendelkeznek. Az árusítás felfüggesztését a német autógyár itáliai igazgatósága rendelte el a VW olaszországi üzleteibe küldött körlevéllel.  

   

A VW márkákat értékesítő autókereskedők a sajtóban panaszolták el, hogy üzleteik a dízelbotrány kirobbanása óta üresek.  Az olasz kereskedelmi minisztérium adatai szerint a károsanyag-kibocsátás értékeit manipuláló szoftver mintegy 1 millió VW-járművet érinthet Olaszországban. Ennyit adtak el az érintett márkákból 2008 óta. 

   

A Corriere della Sera olasz napilap hétfői száma szerint a felfüggesztett autók között lehetnek azok is, amelyeket a VW-csoport az olasz rendőrségnek és csendőrségnek kezdett el szállítani. A német autógyár májusban nyerte el az olasz rendfenntartó erők közbeszerzési pályázatát, amelynek értelmében a következő három évben mintegy 4 ezer gépkocsival látta volna el az olasz rendőrséget és csendőrséget.     (MTI)

 

Brit értesülés: az EKB kizárta a Volkswagent az eszközvásárlási programból

 

Vasárnapi brit sajtóértesülés szerint az euróövezeti jegybank (EKB) átmenetileg kizárta eszközvásárlási programjából a súlyos csalási botrányba keveredett Volkswagen autóipari csoport pénzügyi szolgáltatási részlegét.

   

A The Sunday Times című tekintélyes konzervatív vasárnapi brit lap egy bennfentes EKB-forrást idézve azt írta, hogy az eurójegybank egyelőre letiltotta a VW finanszírozási részlege által kibocsátott, eszközzel – vagyis követeléssel – fedezett értékpapírok (ABS) befogadását havi 60 milliárd eurós mennyiségi enyhítési programja keretében.

   

Piaci források szerint a Volkswagen ABS-konstrukcióinak más befektetői is követhetik a példát, ami értelemszerűen emelné az egyébként is milliárdos bírságokkal és kártérítési perekkel fenyegetett német autóipari csoport hitelpiaci költségeit.  A Volkswagen finanszírozási szolgáltató részlegének a júniusi állapot alapján 164 milliárd eurós követelésállománya volt 13,5 millió ügyféllel szemben.

   

Általános az a londoni elemzői vélemény, hogy a Volkswagennek valószínűleg hosszú távú károkat okozott az ügy. A Moody's Investors Service, amely – csakúgy, mint a másik két nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's és a Fitch Ratings – a minap leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen adósosztályzati kilátását, ehhez fűzött indoklásában kiemelte azt a véleményét, hogy az amerikai környezetvédelmi előírások szándékos kijátszása nyomán kirobbant botrány az egész világ személyautópiacán negatív hatással lesz a német cég hírnevére és hitelességére.

   

Az így kialakult negatív vállalati imázs hosszú ideig fennmaradhat, és ez gyengítheti a Volkswagen piaci pozícióit, márkaértékét és fogyasztói ár/érték-megítélését. Ez végső soron hatást gyakorolhat a Volkswagen jövőbeni jövedelmezőségére is – olvasható a Moody's elemzésében.

   

A Moody's stabilról negatívra rontotta a Volkswagen Financial Services AG – vagyis a pénzügyi szolgáltatási részleg – osztályzati kilátását is, a Volkswagen Bank besorolásának kilátását pedig pozitívról alakulóra módosította. (MTI)

 

Franciaországban jövő héttől teszteltnek minden márkát

 

Jövő héten megkezdődnek a véletlenszerű tesztelések a Franciaországban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon, hogy ellenőrizzék, be tartják-e a környezetvédelmi előírásokat – mondta pénteken Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter az Europe1 francia kereskedelmi rádióban a Volkswagen autógyár károsanyag-kibocsátási botrányát követően.

A tárcavezető – aki csütörtökön a francia piacon jelen lévő autógyártók képviselőivel tartott kerekasztal-beszélgetést követően döntött a tesztelésről -, elmondta, hogy a vizsgálatok célja, hogy egyértelművé váljon, hogy Franciaországban nem történt csalás. 

   

A vizsgálatokat egy független bizottság sorshúzás alapján fogja elvégezni. A tulajdonosok jóváhagyásával tesztelésre kiválasztott járművek között nemcsak francia márkák lesznek, hanem a Franciaországban forgalmazott valamennyi típus.

   

A környezetvédelmi miniszter elutasította a Zöldek azon javaslatát, hogy 2025-ig tiltsa be Franciaország a dízeljárműveket. Ségolene Royal szerint ez komolytalan ötlet.

   

“Nem kezelhetünk egy ilyen súlyos problémát ideológiai szlogenekkel a francia érdekek kárára” – fogalmazott a miniszter, aki szerint a francia gépjárműeladások felét adja a dízel. “Az egyértelmű, hogy nem a dízelt kell előnyben részesíteni. Az elektromos autókba kell masszívan befektetni” – tette hozzá. (MTI)

 

Brüsszel vizsgálatot kér a tagállami hatóságoktól

 

Miután kiderült, hogy a német Volkswagen-csoport egyes dízelmotorok esetében meghamisította a károsanyag-kibocsátási adatokat, az Európai Bizottság csütörtökön arra kérte a tagállami hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogyan érinti mindez az unióban forgalomban lévő autókat.A brüsszeli testület azt is kéri a tagországoktól, hogy szigorúan tartassák be az uniós emissziós normákat.

    

“Üzenetünk világos: zéró tolerancia a csalás ellen, és az uniós szabályoknak való szigorú megfelelés. Teljes nyilvánosságra és mélyreható károsanyag-kibocsátási vizsgálatokra van szükség” – idézi a bizottság közleménye Elzbieta Bienkowska belső piaci biztost.

   

A testület azt kéri a tagállamoktól, hogy a vizsgálatok eredményét osszák meg Brüsszellel, annak érdekében, hogy átfogó képet lehessen kapni arról, hogy hány autót szereltek fel az unióban olyan szerkezettel, amely kicselezi a laboratóriumi méréseket.

   

A közleményből az is kiderül, hogy az ilyen berendezéseket az uniós jog kimondottan tiltja. Ezzel összefüggésben a bizottság hangsúlyozza, hogy a tagállamoknak mielőbb el kellene fogadniuk azokat az intézkedéseket, amelyek révén a típusengedélyezés során nem laboratóriumi, hanem a valós vezetési körülmények között méri majd az autók károsanyag-kibocsátását, és kizárja az ilyen trükközést. Ennek a vizsgálati módszernek a bevezetése már a jövő év elején megkezdődhet.

   

A dízelbotrányt jövő heti luxembourgi tanácskozásukon az uniós tagállamok illetékes miniszterei is napirendre tűzhetik. (MTI)

 

Mintegy félmillió Seat márkájú autó lehet érintett

 

 Mintegy félmillió Seat márkájú autó lehet érintett a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában – közölte csütörtöki számában az El País című napilap, hivatkozva a céghez közeli forrásokra.

   

A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba – írja az újság, hozzátéve, hogy a cég nem közölte, pontosan hány járműről van szó.

   

A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak.

   

A spanyol ipari minisztérium munkacsoportot állított fel, és további információkat kért a VW-től arról, hogy a spanyol autóipart milyen mértékben érinti a botrány.

   

Az El Diario című online napilap szerint a spanyol kormány óvatos az ügyben, mert a német cég jelentős beruházó Spanyolországban. A VW-csoport két nagy gyára, a barcelonai és a pamplonai, összesen 16 ezer embernek ad munkát. A turizmus után az autóipar jelenti a legnagyobb bevételi forrást a spanyol gazdaság számára.

   

Spanyolországban a legkedveltebb autómárka a Volkswagen, amelyet a Seat követ a sorban. A Seat tavaly 378 ezer autót értékesített Spanyolországban, az elmúlt hat évben összesen 2 milliót. A Spanyolországban jelenleg forgalomban lévő gépkocsik 63 százaléka dízelüzemű.

   

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. (MTI)

 

Szakértő: nincs meg a technológia az emissziós értékek eléréséhez

 

Nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak a gyártóknak – mondta Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő szerda este az M1 aktuális csatornán. Elmondása szerint ezeket a károsanyag-kibocsátási értékeket politikusok és gazdasági szakértők határozták meg, így a mérnököknek muszáj volt megoldást találniuk, mert a gazdaság megkövetelte az értékek betartását, hogy a piacon tudjanak maradni. Hozzátette, hogy a Volkswagen a legrosszabb megoldást választotta, de ezt is kényszerhelyzetben tette.

   

A szakértő szerint az alternatív meghajtású autók felé terelődhet a hangsúly. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) még pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A VW amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.

   

A botrány miatt szerda este lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója. Közleményében azt hangsúlyozta, hogy “a Volkswagennek új kezdésre van szüksége, személyi konzekvenciával. Az új kezdethez az utat lemondásommal nyitom meg.” (MTI)

 

 

Die Welt: Berlin és Brüsszel is tudott manipulációról

 

A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt – írta kedden online kiadásában a Die Welt. A német lap szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti (Bundestag) frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-i keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót.

   

Ez magyarul azt jelenti, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.

   

A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek “tényleges kibocsátásának” további csökkentésére irányulnak.

   

Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak. A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.

A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. A környezetvédelmi hatóság (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat.

   

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében az előírásokat megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt. (MTI)

 

 

Szakértő: az előírások és a vevői igények különbsége szüli a manipulációt

 

“Ezer sebből vérzik” az a modell, amely az autók fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérését meghatározza, így a Volkswagen-botrány hozzájárulhat az előírások felülvizsgálatához és racionálisabbá válásához, így ezek összhangba kerülhetnek a vevői igényekkel – mondta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke az MTI-nek.

   

Az autók fogyasztását – előírásszerűen – egy sík, zárt pályán körözve mérik úgy, hogy minden fogyasztót – például a világítást és a légkondicionálót – kikapcsolnak. A sebességre egy algoritmus van, így dokumentálják azt az alacsony fogyasztást, amely köszönő viszonyban sincs a városi és az autópályán mért fogyasztással – jegyezte meg.

   

A károsanyag-kibocsátást pedig egy mérési ciklus alapján kell elvégezni. Amikor a motor elektronikája érzékeli a mérési paramétereket, akkor úgy állítja be a motort, hogy a lehető legkevesebb károsanyagot bocsássa ki. Miután a mérőműszereket erre a ciklusra állítják be – azokat átállítani nem lehet – a szervizek nem tudják felismerni az esetleges manipulációt – mondta.

   

A VW manipulációja az Egyesült Államok követelményeinek eleget tevő motoroknál jelentkezett, a szakember szerint nem véletlenül. Ha minden körülmény között teljesíti a motor az alacsony károsanyag-kibocsátási normát, lecsökken a teljesítménye, így gázadásra “nem fog ugrani”, márpedig a vevők ezt szeretnék. A két követelmény – a környezetvédelmi és a vevői – csak úgy érhető el együttesen, ha a méréskor megfelelő a kibocsátás, de a használat során már növekszik a motor teljesítménye. Ez nem csak a VW, hanem az egész iparág problémája – tette hozzá a MASZSZ elnöke.

   

A felismerés részben már megtörtént: az EU-ban tavaly döntés született arról, hogy az autók fogyasztásának mérése közelebb kerüljön a valós körülményekhez – mondta Gablini Gábor.

   

Miután a manipuláció a motor vezérlő elektronikájának a programozásával érhető el, egy néhány percig tartó átprogramozással meg is szüntethető – mondta az MTI-nek egy magát megnevezni nem kívánó szakértő, aki hozzátette: elvileg bármelyik gyártó képes a motort vezérlő elektronikát úgy programozni, ahogyan azt a VW tette. (MTI)

 

 

Nyomozás indult a Volkswagen ellen az Egyesült Államokban

 

Csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják – közölte kedden online kiadásában a The Wall Street Journal.

A bűnügyi eljárást a tárcának a környezetért és a természeti forrásokért felelős osztálya folytatja le. Az ügyben a jövő héten albizottsági meghallgatások kezdődnek az amerikai képviselőházban.

   

Michael Horn, a Volkswagen amerikai részegének vezetője a 2016-os Passat New York-i bemutatóján hétfő este kifejezte meggyőződését, hogy a cég képes lesz helyreállítani a fogyasztói bizalmat, miután totálisan elvesztették azt.

   

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken vádolta meg azzal a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

   

Volkswagen elismerte, hogy a “csaló szoftverrel” folytatott manipuláció világszerte 11 millió járművet érintett. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt az Egyesült Államokban. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű. (MTI)

 

 

 

 

About the author

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük